Little by little, ...

Sunday, September 11, 2005

マイクロソフトはなぜグーグルを凌ぐことができないのか

グーグルが今週発表したデスクトップツールのアップグレード版試験版のインスタントメッセージングクライアントへのほとんどの分析はグーグルがマイクロソフトの領域を侵害しているという観点で見ている。

それは間違った観点だ。グーグルの領域はインターネットだ。それに繋がらないデバイスには興味がない - マイクロソフトはそのマーケットを歓迎するが。グーグルは単純に、オンラインに繋がるどんなデバイスにも触手を伸ばしたい考えだ。

一 方で、デスクトップ機能へのグーグルの焦点は、なぜ、どうにかしてグーグルに対して成功することは(もしくは同等に)できないのかという難しい問題であ る。それは昨日のマーケットにフォーカスしている。デスクトップにおけるマイクロソフトの優位性は将来のコンピュータのあり方に関係する。それは20世紀 にユニオンパシフィック社の鉄道の支配が輸送の将来に関係したように。

ここにマイクロソフトがどのように歴史となるのかという理由のサンプルをいくつか。
  • マイクロソフトはみんなにリッチなデスクトップ体験をして欲しい。グーグルはみんなにリッチなインターネット体験をして欲しい。
  • マイクロソフトのビジネスモデルはみんなが2年から3年に一度コンピュータ環境をアップグレードすることに依存している。グーグルはみんなが毎日何か新しいコンピュータ環境はないかと探求していることに依存している。
  • マイクロソフトはデスクトップ+インターネットという観点で世界を見ている。グーグルはインターネット+どんなデバイスでもという観点で世界を見ている
  • マイクロソフトはコンピュータをもっと自動化して個人の助けになればと思っている。グーグルはコンピュータがもっと協調して個人の助けになればと思っている。インターネットの時代、誰がこれ以上一人で働きたいと思う?いつすべての未調査の機会が協力的な努力になると思う?
  • 数年の間に、誰がまだデスクで働いているんだろう?

from

ZDNet.com

Most of the analysis of Google's announcements this week of its upgraded desktop tool and its pilot instant-messaging client has seen it in terms of Google encroaching on Microsoft's turf.

That's looking at it from the wrong perspective. Google's turf is the Internet. It's not interested in devices that don't connect to it — Microsoft is welcome to that market. It simply wants to extend its reach to any device that does go online.

Meanwhile, Microsoft's focus on desktop capability is the crux of why it can't possibly succeed against Google (or any future Google equivalent). It's focusing on yesterday's market. Microsoft's dominance of the desktop is as relevant to the future of computing as Union Pacific's dominance of the railroads was to the future of transportation in the twentieth century.

Here's a sampling of reasons why Microsoft is history:

  • Microsoft wants everyone to have a rich desktop experience, Google wants everyone to have a rich Internet experience.
  • Microsoft's business model depends on everyone upgrading their computing environment every two to three years. Google's depends on everyone exploring what's new in their computing environment every day.
  • Microsoft looks at the world from a perspective of desktop+Internet. Google looks at the world from a perspective of Internet+any device.
  • Microsoft wants computers to help individuals do more unaided. Google wants computers to help individuals do more in collaboration. In the Internet age, who wants to work alone any more, when all the unexplored opportunity is in collaborative endeavor?
  • In a few year's time, who's going to still be working at a desk anyway?
Why Microsoft can't best Google

0 Comments:

Post a Comment

<< Home