Little by little, ...

Friday, September 23, 2005

GoogleがOperaをタダにした

2ヶ月ほど前、私はOpera SoftwareのCEOで共同創立者の一人であるJon von Tetzchnerにインタビューする機会があった。Business 2.0 Titans of Tech seriesのためだっ た。この企業が私をいちばん引きつけたのは、何か - ブラウザとして知られている - に対してお金を払ってくれる顧客がいるということだった。マイクロソフトやMozillaは無料で提供しているのに。インタビューで彼はこう説明した。 「Operaを選んでお金を払ってくれる人が毎年10万人いると、1コピーに付き39ドルだから、それは1つの収入の流れになる。」それは390万ドルを 生み出す(けっして多くはない)が、売り上げ2800万ドルちょっとの会社にとっては大きい額だ。だから今週、その会社がブラウザの無料提供を開始すると発表したとき、私は彼らがその収入を投げ出すつもりなのかとびっくりした。ちょっと考えるべきだ。

少 しだけOpera広報チームの周囲を掘り下げて追跡してみたら、ブラウザを無料提供するという決定はその会社がいくつかの検索エンジンと「代償取引」をし たあとで下されたということがわかった。どうやら、ブラウザに組み込まれている検索ウィンドウのプレミア席はGoogleのようだ。「現在のところ最も重 要な取引はGoogleとのものです」と会社の広報担当者である Eskil Siverstenはメールに書いている。会社はeBayやAmazonのような会社とも似たようなreferral-for-dollars agreementsがあることを暗示した。Operaがブラウザ市場の1%だと考えると、Mozillaと同じくらい儲けることはできない。

Tribe-founderのMark Pincusによると、Firefoxの裏に隠れているMozilla Foundationの人々は年に3000万ドルを生み出しているという。Amazon.comとの公正な取引がMozillaに多くのお金をもたらしている。(AppleはSafari用にGoogleからいくらもらっているんだろう?)これはブラウザ市場の相当なニッチだということがはっきりわかっている。

from

Om Malik's Broadband Blog

A couple of months ago, I had a chance to interview Jon von Tetzchner, chief executive officer and co-founder of Oslo-based Opera Software, for Business 2.0 Titans of Tech series. What attracted me the most about his company was that it had customers paying for something - aka browser - which others like Microsoft and Mozilla were giving away for free. In the interview he explained, “About 100,000 choose to pay for Opera each year, paying about $39 per copy. So that’s one revenue stream.” That works out to about $3.9 million - not a lot, but still a lot for a company with just over $28 million in sales. So this week, when the company announced that it will start giving away its browser for free, I was amazed that they were willing to give away that revenues. There had to be a catch.

Well, little digging around, and hounding the Opera PR team, I found out that the decision to give away the browser came after the company stuck “compensation deals” with some of the search engines. Apparently, the premier tenant for browser’s built-in search window, is Google. “The current most important deal now is with Google,” company spokesperson Eskil Siversten wrote in an email. The company indicated that it has similar referral-for-dollars agreements with the likes of eBay and Amazon. Given that Opera is about one percent of the total browser market, it cannot be making as much money as Mozilla folks.

Mozilla Foundation, the folks behind Firefox, brings in about $30 million a year, according to Tribe-founder Mark Pincus. Even deals with Amazon.com bring in big money for Mozilla. (I wonder how much Apple gets paid by Google for Safari tenancy?) This clearly is turning out to be quite a niche for browser makers.

Google Made Opera Browser Free

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